2015. április 3., péntek

A munkaruhától a trapézfarmerig

Közkedvelt a farmernadrág
Bátran elmondható, hogy a farmernadrág mindnyájunk által jól ismert és közkedvelt ruhadarabnak, mindennapi viseletnek számít. De nem volt ez mindig így. A farmer története nagyon régre nyúlik vissza. Egy New York-i szabóinas az aranyláz idején (valamikor a tizenkilencedik század második felében) engedett a csábításnak és a meggazdagodás reményében elindult szerencsét próbálni Nevadába. A jó munkájáért főnökétől egy szállítmány vitorlavásznat kapott, amit az aranyásóknak szeretett volna eladni sátorponyva gyanánt. Azonban jobb ötlete támadt. Strapabíró nadrágokat kezdett el gyártani belőle, hiszen az aranyásás kemény fizikai munka és jó minőségű, erős, tartós ruházatra van hozzá szükség. A vitorlavászonból készült erős nadrágok olyan sikeresek lettek, hogy már nemcsak az aranyásók, de a favágók és a mezőgazdasági dolgozók is tőle rendeltek öltözéket. Ezt a szabóinast Levi Straussnak hívták, ő volt az ismert Levi’s márka megteremtője. Akkoriban a farmernadrágok színe még barna volt, majd később tértek át az indigó kék szövetek használatára. A kék színből ered a ruhadarab angol elnevezése is a „blue jeans”.

 Azt azonban sokan nem tudják, hogy Magyarországon már az első amerikai farmernadrág elkészítése előtt, 1848 gyártottak a mai farmernadrágokhoz nagyon hasonló nadrágokat a katonáknak. Ezekhez szintén vitorlavásznat használtak. A farmernadrágok magyar elnevezése onnan ered, hogy Amerikában előszeretettel használták ezeket a nadrágokat a mezőgazdasági dolgozók, a tehenészfiúk (cowboy-ok), egyszóval a farmerek. Ez a viselet egészen a huszadik század második feléig csupán munkaruha volt. A huszadik század második felétől kezdték el hordani a fiatalok mindennapi viseletként, egyfajta tiltakozásul a formális viseletekkel szemben. Ez egyfajta kifejezése lett a szabályok elleni lázadásoknak. Ezt hordták tiltakozásul a fajüldözés és a vietnámi háború ellen. Majd a új zenei irányzat, a rock szimbólumává vált. Ahhoz azonban, hogy a divat világában is elismerést szerezzen, egészen a huszadik század utolsó évek végéig kellett várni. Majd csak az 1990-es évek elején fedezték fel az ismert divattervezők (Armani,Versace, Klein) és kezdték el alkalmazni kollekciójukban a farmernadrágok alapanyagát képező Denim szövettípust. Mára már az egész világon elterjedt és kedvelt ruhaneműnek számít a farmer. Már nemcsak nadrágot készítenek belőle, hanem szoknyát, inget, dzsekit, táskát és egyéb kiegészítőket is. Ma már egy-egy nevesebb márkájú (Mustang, Diesel, Levi’s) farmeröltözet státuszszimbólum a fiatalak körében.